Specifieke Lean modellen zijn unieke labels op hetzelfde product

Gepost op dinsdag, 19 juli , 2011 om 10:22

Lean IT, Lean for Services, Lean Finance. Lean toegepast op een branche is de trend in Lean land. Lean for Services, Lean Finance. Lean toegepast op een branche is de trend in Lean land. De gedachte erachter is iedere branche unieke kenmerken heeft en er daarom een unieke verbetermethode voor moet worden ontwikkeld. De literatuur doorspitten brengt je bij allerlei artikelen die deze unieke methoden zouden moeten bevatten. Prachtige modellen en vertaalslagen worden gepresenteerd. Het blijft in mijn ogen vaak flinterdun. De klassieke Leanprincipes worden afgestoft en wat opgeleukt met branche specifieke kenmerken. Met name de “hoe vraag” wordt zelden beantwoord.

Echter, de behoefte naar een specifiek en goed passende leanmethode komt uit de markt en is daarom legitiem. Wat mij betreft draait het echter niet om het uitvinden een “nieuwe methode”. Het draait wel om verbinden, bergrijpen en veel Lean ervaring. Ik zie hierin twee essentiële elementen:

Begrijp de organisatie en verbind ermee.

Hierbij gaat het er niet om dat je een klassieke verspilling vertaald naar een administratieve omgeving, (fysieke transport wordt e-mailverkeer) maar een niveau dieper; wat drijft deze mensen, hoe is de branche ontstaan? Wat zijn hun producten, waar zijn ze trots op? Hier heb je niet ten eerste je kennis van Lean nodig maar vooral je capaciteiten als consultant om effectief te kunnen zijn in iedere omgeving. En misschien ook gewoon; ervaring in de branche, of samenwerken met iemand die dat wel heeft.

Niet een methode kennen, maar een filosofie eigen maken.

Lean is meer dan het identificeren van een waarde stroom en van verspillingen. Het volgen van een training en een proces met lean verbeteren is commodity geworden, iedereen doet en kan het. Het onderscheid zit in échte ervaring en diepe kennis waardoor je niet langer de methode toepast, maar de Lean filosofie eigen is. Pas dan wordt Lean een bril waardoor je naar de wereld kijkt en die je niet meer kunt afzetten. Je verbetert klantwaarde en kan niet anders dan Lean daarvoor gebruiken. Dit samen, met de capaciteit om te verbinden en te begrijpen maakt dat Lean overal toepasbaar is.

Mijn advies: Plak een “Lean voor IT” op je propositie om sales gerust te stellen, maar laat die theoretische modellen achterwege en doe alsjeblieft niet alsof je een nieuw wiel hebt uitgevonden. Besteed je tijd in plaats daarvan aan het verbinden met de organisatie en gebruik hun experts om de theorie op maat te maken, krijg je nog interactie ook.

😉


Terug naar vorige pagina